wat moet je sturen als iemand niet reageert op je bericht?

Of het nu gaat om een nieuw ontmoete liefde of een dringend verzoek aan een collega, we hebben allemaal wel eens in dezelfde situatie gezeten: geen reactie op een gestuurd bericht.

Maar geen paniek! Er zijn talloze redenen waarom iemand niet reageert op een bericht. Soms lost het probleem zich vanzelf op, maar soms kan het ook zijn dat de tijd tussen ontvangst en lezing van het bericht erg lang is.

Een kunstschilder zoeken op naam, dat doe je zo!

Waarom reageert iemand niet op een bericht?

Voordat we ingaan op mogelijke reacties bij het uitblijven van een antwoord, is het belangrijk om te begrijpen waarom iemand niet reageert. Er kunnen verschillende redenen zijn, zoals:

1. De persoon heeft het bericht niet gezien. Dit kan om diverse redenen zijn, bijvoorbeeld omdat de telefoon vergeten is, het bericht niet goed is ontvangen, of omdat er vergeten is op de verzendknop te drukken.

2. De persoon is te druk met werk of school om te reageren.

3. De persoon heeft geen interesse in het onderwerp. Hoewel het niet reageren wellicht onbeleefd lijkt, kan het voorkomen.

4. De persoon is simpelweg vergeten te reageren.

5. Het bericht is onduidelijk of verwarrend. Ook al kan het als onbeleefd worden beschouwd om geen verduidelijking te vragen, soms is dit gewoon het geval.

Waarom iemand reageert, hangt af van verschillende factoren. Het is belangrijk om te beseffen dat de reden niet altijd persoonlijk is. Maak je ook niet meteen druk. Als je iemand direct wilt bereiken, probeer dan eens te bellen. Maar zelfs dan is er een kans dat het telefoontje niet wordt opgemerkt.

Wie is Michelle Bollen? Dit is ze!

Wat kun je sturen als iemand niet reageert?

Wanneer iemand niet reageert, is het verleidelijk om hetzelfde bericht opnieuw te sturen. Echter, dit kan irritatie veroorzaken bij de ontvanger en de kans op een reactie nog kleiner maken. Hier zijn enkele suggesties voor berichten die je kunt sturen in zo’n situatie:

#1 Herinnering

Een bescheiden manier om de ontvanger aan je bericht te herinneren, is een reminder. Vertel kort de inhoud van het vorige bericht en vraag of de ontvanger de kans heeft gehad om erover na te denken of te reageren. Als voorbeeld:

Jezelf: “Hey, zou je het leuk vinden om deze zaterdag even af te spreken?”
Jezelf: Had je mijn vraag al in gedachten? Als dat niet zo is, kan ik nog wat anders regelen. 😅

Dit betekent niet dat je er veel druk op legt; het betekent echter dat je hem of haar de hoogste prioriteit geeft. Het is waarschijnlijk dat u binnenkort een reactie zult ontvangen.

#2 Nieuwe vraag stellen

Als je geen antwoord hebt gekregen op een vraag die je hebt gesteld, kun je overwegen om een nieuwe vraag te stellen die beter aansluit bij de interesses van de ontvanger. Dit kan de kans vergroten dat ze reageren.

Jezelf: Wat is bijvoorbeeld je muziekstijl?

Iets later

Jezelf: In ieder geval is mijn pop. Wat is uw interessegebied?

Mochten er binnen een paar minuten geen antwoorden op uw vraag zijn, overweeg dan een nieuwe vraag te stellen. Wacht echter ten minste een paar uur als de vraag ietwat onverwacht is.

#3 Belangrijk punt benadrukken

Als je geen reactie hebt gekregen op je bericht, kun je het nogmaals herhalen en vragen om een reactie. Let op om niet te opdringerig te zijn.

Jezelf: “Ik zou graag willen dat volgende week iemand de papiercontainer buiten zet!”

Jezelf: “Ik ben een paar dagen weg met het werk. Ik zal het de volgende keer doen. Alvast bedankt.”

Je hebt je vraag benadrukt, maar met een reden. Het geeft anderen genoeg informatie om te reageren omdat het beredeneerd is. Het eerste bericht, dat een beetje directief was, wordt genuanceerd.

Benieuwd wat de hartjes kleuren betekenen als emoji? Lees het hier.

#4 Alternatieve suggesties

Als je een voorstel hebt gedaan en geen reactie hebt gekregen, kun je overwegen een voorstel te doen dat anders is. Dit kan de ontvanger aanmoedigen om te reageren en een deal te sluiten.

Jezelf: Ik heb over je keuze nagedacht. Ik stel voor om volgende week met elkaar te ontmoeten en het over te nemen. Op dinsdag zal het voor mij lukken.

Jezelf: Ik merk op dat u mijn bericht nog niet hebt beantwoord. Gaat het u ook lukken, of hebt u een betere optie?

Het eerste bericht bevat alleen opmerkingen, geen vraag. De betrokken persoon denkt niet te hoeven reageren of komt op de genoemde dag niet uit. Het tweede bericht verduidelijkt het.

#5 Humor gebruiken

Humor kan soms nuttig zijn om de ontvanger aan te sporen om te reageren. Houd het kalm en vermijd sarcasme of negatieve inhoud.

Jezelf: “En hoe was het diner van gisteravond?”

Jezelf: “Poeh, heb je het zo bont gemaakt dat het moeilijk is om te reageren?”

Geef de betrokken persoon natuurlijk een aantal uur om te reageren.

#6 Afsluiten

Als je geen reactie op meerdere berichten hebt gekregen, is het waarschijnlijk dat je moet stoppen. Laat de ontvanger weten dat je begrijpt dat ze het druk hebben en dat je beschikbaar blijft voor eventuele interesses in de toekomst.

Jezelf: “Hallo, hoe gaat het? 🤭”

Jezelf: “Hey, ben je morgen nog op de markt?”

Wanneer zie ik je weer? 😘

Ik zag je vandaag in de stad lopen, zei je. Je bent geweldig! 🥰😍

Jezelf: Ik heb niet het idee dat je echt met wilt afspreken. Als je nog wel iets wil, ben ik altijd bereikbaar 😇’

Het belangrijkste blijft echter geduld. Geduld is niet zomaar een goede zaak. Houd een wachttijd van 48 uur vast. Mochten mensen altijd binnen vijf minuten reageren, maar nu niet, moet je nadenken of het misschien te wijten is aan jouw bericht. Overweeg de berichtgeving en stuur alleen berichten als de omstandigheden het toelaten.

conclusie

Het is mogelijk dat er een aantal redenen zijn waarom iemand niet reageert. Je kunt een herinnering of een nieuwe vraag overwegen in plaats van hetzelfde bericht te blijven sturen. De belangrijkste aanbevelingen zijn: Verwacht geduldig. Al zou je dat misschien willen, hoeft een persoon niet altijd binnen een minuut te reageren.

Picture of Martin
Martin

Auteur

Ik ben een toegewijde blogger met een pen die de digitale wereld doorkruist. Als contentcreator voor diverse websites ben ik geboren om mijn gedachten te delen. Met een achtergrond in online marketing, ben ik bedreven in het boeien van lezers met pakkende en informatieve blogs. Mijn schrijfstijl varieert van technologische trends tot lifestyle-onderwerpen. Als een fervent voorstander van het geschreven woord, streef ik ernaar om lezers te informeren en te vermaken. Mijn blogs dienen als venster naar verschillende werelden, waarin we samen ideeën verkennen en de grenzen van kennis verleggen.

Inhoud
Nieuwe blogs